با توجه به اینکه تریدرها رویکردهای زمانی متفاوتی دارند، به همین دلیل امکان استفاده از تایم فریمهای دلخواه نیز در چارتیکس قرار داده شده است. در واقع شما میتوانید نمودارهای مختلف را از تایم فریم 1 دقیقه به بالا به صورت دلخواه و بدون هیچگونه محدودیتی در چارتیکس مشاهده کنید.

در زمان تحلیل و ترید یکی از نکاتی که بسیار مهم است، بحث تایم فریمها (Time Frames) میباشد. در واقع تایم فریمها نمایی از نوسانات بازار را در یک بازه زمانی خاص به شما نشان میدهند. بازههای زمانی بازار میتوانند بزرگ، متوسط و یا کوچک باشند.
تایم فریمهای بزرگ: روزانه (D)، هفتگی (W)، ماهانه (M)
تایم فریمهای متوسط: چهار ساعته (H4)، یک ساعته (H1)، سی دقیقه (M30)
تایم فریمهای کوچک: پانزده دقیقه (M15)، پنج دقیقه (M5)، یک دقیقه (M1)
شاید برای شما سوال باشد که چرا به جای استفاده از کلماتی مثل تایم فریم بزرگ و متوسط و کوچک از عباراتی مثل تایم فریمهای بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت استفاده نکردیم؟ سوال خوبیست و البته جواب واضحی دارد.
جواب این سوال این است که مفاهیمی مثل بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت در بازارهای مختلف و برای افراد مختلف مقداری متفاوت هستند. مثلا برای افرادی که تریدهای سریع انجام میدهند (Scalper Traders)، تایم فریمهایی مثل 4 ساعته و روزانه بلند مدت محسوب میشوند. اما برای فرد دیگری که تریدهای صبورانهتری انجام میدهد، تایم فریم 4 ساعته و روزانه حالت میان مدتی دارند. به همین دلیل است که انتخاب صحیح تایم فریم بسیار مهم است. چرا که اگر تایم فریم مدنظر، مناسب سبک ترید و شخصیت شما نباشد میتواند برای شما زیانهای زیادی به بار بیاورد. تایم فریمهایی که در بالا به آنها اشاره کردیم، تایم فریمهای متداولی هستند که در اکثر پلتفرمهای تحلیلی و معاملاتی وجود دارند. اما ممکن است کافی نباشند!
تایم فریمهای سفارشی در چارتیکس
اما در چارتیکس محدود به چند تایم فریم خاص نخواهید بود. شما میتوانید تایم فریمهای مدنظر خود را بسازید! این یک امکان فوق العاده برای افرادیست که به دنبال کشف ساختارهای حرکتی در تایم فریمهای غیر متداول هستند.
اما تایم فریمهای دلخواه در کجا ممکن است کاربرد داشته باشند؟
بازدهی بهتر برخی از استراتژیها در تایم فریمهای خاص
گرفتن تریگرهای ورود در تایم فریمهای خاص
بازدهی بهتر برخی از استراتژیها در تایم فریمهای خاص
احتمالا تا به حال به این جمله برخوردهاید که "بازار ساختار فرکتالی دارد". در واقع این به معنای آن است که ساختارهای حرکتی بازار در تایم فریمهای مختلف یکسان هستند. اما برخی از استراتژیهای معاملاتی وجود دارند که اجرای آنها وابسته به استفاده از یک یا چند تایم فریم خاص میباشد. بنابراین با استفاده از قابلیت تایم فریمهای سفارشی میتوانید به سادگی تایم فریمهای مدنظر خود را ایجاد کنید.
گرفتن تریگرهای ورود در تایم فریمهای خاص
روش اصولی تحلیل بازار معمولا استفاده از دو تایم فریم است. در یک تایم فریم حرکت و ساختار کلی بازار شناسایی میشود. این تایم فریم معمولا جزو تایم فریمهای بزرگتر است. دلیل آن نیز این است که بتواند به خوبی یک تصویر کلی از بازار را به ما ارایه دهد.
اما برای تشخیص نقطه ورود و یا اصطلاحا گرفتن تریگر ورود (Entry Trigger) از تایم فریمهای کوچکتر استفاده خواهد شد. در واقع در تایم فریم بالاتر ناحیه کلی ورود مشخص میشود اما در تایم فریم پایینتر سیگنالی که جهت ورود لازم است صادر خواهد شد. بنابراین اگر نیاز به تایم فریم خاصی برای گرفتن تریگر ورود داشته باشید میتوانید از قابلیت تایم فریمهای سفارشی چارتیکس استفاده کنید.
برای ایجاد تایم فریمهای سفارشی کافیست در نوار بالای نمودار به قسمت تایم فریمها رفته و سپس در انتهای لیست، تایم فریم مدنظر خود را به صورت عدد وارد کنید. سپس از بخش میانی نوع آن (دقیقه، ساعت، روز، هفته یا ماه) را انتخاب کرده و دکمه Add را کلیک کنید.