سئوالات متداول

پلتفورم تریدینگ ویو چیست؟

به منظور ارائه نمودار، وبسایت بزرگ تریدینگ ویو نسخه ای برای توسعه دهنده های بازارهای مالی ارائه کرده است که با استفاده از نسخه اوپن سورس این وب سایت نمودارهای وبسایت چارتیکس طراحی شده است که کاربران بتوانند برای بازارهای داخلی و امکانات اختصاصی به راحتی استفاده نمایند.

1. کندل‌ها در نمودار نمایش داده نمی‌شوند. علت چیست؟

این مشکل در اکثر مواقع به دو دلیل رخ می‌دهد.
۱- بهم ریختگی Scale نمودار
۲- فعال شدن گزینه مربوط به عدم نمایش کندل‌ها


روش برطرف کردن مشکل بهم ریختگی Scale نمودار
برای حل این مشکل کافیست دو بار پیاپی روی نوار قیمت که در سمت راست نمودار قرار دارد کلیک کنید تا Scale نمودار مجددا به حالت اولیه باز گردد. همچنین می‌توانید گزینه Auto که در گوشه پایین سمت راست نمودار قرار دارد کلیک کنید تا فعال شود (رنگ آبی).



غیر فعال کردن گزینه مربوط به عدم نمایش کندل‌ها
در صورتی که این گزینه در گوشه بالایی نمودار به صورت آیکون چشم باشد، کندل‌ها نمایش داده می‌شوند. اما اگر بر روی آیکون چشم یک خط قرار گرفته باشد، کندل‌ها را مشاهده نخواهید کرد.


2. چگونه می‌توانم نمودار را دور و نزدیک کنم؟

با استفاده از چرخ وسط موس می‌توانید نمودار را دور (Zoom Out) یا نزدیک (Zoom in) کنید. البته با استفاده از دکمه‌هایی که در زیر نمودار وجود دارند و در تصویر زیر مشخص شده‌اند نیز می‌توانید این کار را انجام دهید.



3. چرا عدد مربوط به آخرین قیمت روی نوار قیمت محو شده است؟

۱- روی آیکون چرخ دنده در گوشه پایین سمت راست نمودار کلیک کنید.
۲- گزینه Lables را انتخاب کنید.
۳- گزینه Symbol Last Value Lable را فعال کنید.


4. به جای قیمت در نوار سمت راست به من درصد نشان می‌دهد. مشکل چیست؟

احتمالا به صورت سهوی گزینه "نمایش درصدی" که در پایین نمودار قرار دارد را فعال کرده‌اید. اگر این گزینه به رنگی آبی است (فعال) روی آن کلیک کنید تا خاکستری شود (غیر فعال)


5. چگونه می‌توانم اندیکاتورهایی که روی نمودار قرار دارند را حذف کنم؟

اندیکاتورها به دو صورت هستند. دسته‌ای از آنها روی خود نمودار قیمت قرار می‌گیرند و دسته‌ای دیگر نیز در پایین نمودار نمایش داده می‌شوند. برای حذف اندیکاتورهایی که خود نمودار هستند کافیست به گوشه بالا سمت چپ نمودار (زیر نام نماد) نگاه کرده و اندیکاتور مدنظرتان را پیدا کنید. حالا از طریق دکمه ضربدری که در مقابل نام آن اندیکاتور نوشته‌ شده است می‌توانید آن را حذف کنید. اندیکاتورهایی که در پایین نمودار قرار می‌گیرند نیز در گوشه بالا سمت چپ‌ پنجره‌شان یک دکمه ضربدر وجود دارد. با کلیک روی این دکمه اندیکاتور مذکور حذف خواهد شد.


6. چگونه می‌توانم از اندیکاتور MACD جدید استفاده کنم؟

نوعی از اندیکاتور در برنامه متاتریدر وجود دارد که به نام "مکدی جدید" شناخته می‌شود. این اندیکاتور به صورت پیشفرض در سامانه چارتیکس وجود ندارد. اما با انجام دو تغییر ساده در تنظیمات مکدی می‌توانید به حالت مدنظر برسید. پس از قرار دادن اندیکاتور MACD روی نمودار، با کلیک روی آیکون "چرخ دنده" در گوشه بالا سمت چپ پنجره همین اندیکاتور، وارد بخش تنظیمات شوید.



۱- در صفحه تنظیمات وارد سربرگ "نحوه نمایش" شوید.
۲- تیک گزینه Histogram را بردارید.
۳- روی دکمه مشخص شده کلیک کنید.
۴- از لیست ظاهر شده گزینه "میله‌ای" را فعال کنید.
نهایتا OK را بزنید.

7. چگونه تنظیمات اندیکاتورها را ذخیره کنم؟

بله. شما می‌توانید تنظیمات پیشفرض اندیکاتورها را تغییر داده تا نیازی نباشد هر بار مجددا آنها را اعمال کنید. برای انجام این کار کافیست ابتدا یک بار تنظیمات مدنظر خود را انجام دهید و قبل از کلیک کردن بر روی دکمه OK، گزینه Save as default را انتخاب نمایید. به عنوان مثال در تصویر زیر، دوره (Period) اندیکاتور CCI (که به صورت پیشفرض ۲۰ می‌باشد) را به ۳۴ تغییر داده‌ایم. با انتخاب گزینه Save as defualt تنظیمات جدید شما جایگزین تنظیمات پیشفرض خواهند شد.


8. چگونه می‌توانم از اندیکاتورها در چارتیکس استفاده کنم؟

کافیست در نوار بالای نمودار روی گزینه "اندیکاتورها" کلیک کرده و در پنجره باز شده، اندیکاتور مدنظرتان را انتخاب نمایید. همچنین از طریق بخش "باکس جستجو" میتوانید نام اندیکاتور مدنظرتان را تایپ کنید تا به سرعت برای شما نمایش داده شود.


9. چگونه میتوانم از اندیکاتورها در نسخه موبایلی چارتیکس استفاده کنم؟

با کلیک روی دکمه "اندیکاتورها" که در تصویر زیر مشخص شده است، لیست اندیکاتورها در مقابل شما باز خواهد شد و می‌توانید اندیکاتور مدنظرتان را انتخاب نمایید.


10. چرا خطوطی که ترسیم می‌کنم جابجا می‌شوند؟ این مشکل در آخرین اپدیت سایت حل شده

دلیل به وجود آمدن چنین مسئله‌ای مربوط به یکسری مسائل فنی در پلتفرم‌ Trading View می‌باشد. در اغلب اوقات زمانی که شما یک سری خطوط (یا هر چیز دیگری) را در تایم فریم‌های بالاتر ترسیم می‌کنید و سپس به چند تایم فریم پایین‌تر میروید، تریدینگ ویو شروع به بارگزاری مجدد کندل‌های مربوط به تایم فریم فعلی کرده و عملیاتی با عنوان Rescaling نیز انجام می‌شود. در طی این عملیات مقیاس چارت دچار تغییرات زیادی می‌شود تا نمودار به درستی نمایش داده شود. به همین دلیل ممکن است شما خطوط ترسیمی (مخصوصا خطوط مورب) را مشاهده نکنید یا آنها را در مکان نادرستی ببینید.
معمولا بعد از گذشت چند ثانیه و با اتمام پروسه‌های در حال اجرا توسط تریدینگ ویو، خطوط به جای خود باز می‌گردند. اما در صورتی که چنین اتفاقی رخ نداد بایستی مقداری نمودار را دورتر کنید (Zoom out) تا همه چیز در سر جای خود قرار گیرد. در صورتی که نمی‌دانید چگونه نمودار را Zoom Out کنید، پرسش و پاسخ شماره ۱۱ در بخش راهنمایی چارتیکس را مطالعه نمایید.

11. چگونه میتوانم نمودارها را لگاریتمی کنم؟

برای استفاده از نمودارهای لگاریتمی کافیست گزینه‌ای که با عنوان log در گوشه پایین سمت راست نمودار وجود دارد را کلیک کنید تا به رنگ آبی در بیاید. در این حالت نمودار شما لگاریتمی خواهد بود.


12. چرا اندیکاتور ADX خطوط DI مثبت و منفی را ندارد؟ چکار کنم؟

در پلتفرم تریدینگ ویو به صورت پیشفرض در اندیکاتور ADX خطوط DI مثبت و منفی وجود ندارند. برای اینکه خطوط DI مثبت و منفی را در ADX مشاهده کنید باید از اندیکاتور Directional Movement را استفاده نمایید. برای استفاده از این اندیکاتور کافیست وارد بخش اندیکاتورها شده و عبارت DM را تایپ کنید. سپس اندیکاتور مذکور را انتخاب نمایید.



همانطور که در پنجره تنظیمات این اندیکاتور مشاهده می‌کنید، ADX و DI مثبت و منفی وجود دارد و به راحتی می‌توانید از آن استفاده نمایید.


13. چگونه از ابزارهای فیبوناچی استفاده کنم؟

انواع مختلفی از فیبوناچی‌ها در پنل سمت چپ نمودار وجود دارند که به روش زیر می‌توانید به آنها دسترسی داشته باشید.


14. چگونه میتوانم زمان پایان هر کندل را در نمودار ببینم؟

برای انجام این کار باید قابلیت Countdown را فعال نمایید. برای فعال کردن این قابلیت کافیست مراحلی که در تصویر زیر به طور واضح مشخص شده‌اند را طی کنید.


15. ترسیمات روی نمودار قفل شده‌اند. چکار کنم؟

احتمالا گزینه Lock را ندانسته فعال کرده‌اید. اگر تمامی ابزارهای روی نمودار قفل شده‌اند، کافیست روی گزینه قفل آبی رنگ کلیک کنید تا نمودار از حالت قفل خارج شود.



البته ممکن است تنها یکی از ابزارها قفل شده باشند. در این صورت کافیست روی ابزار قفل شده یک بار کلیک کنید و از نوار کوچکی که در کنار آن باز می‌شود چک کنید که آیکون قفل به رنگ آبی نباشد.


16. چرا از نام‌های کلاسیک در اندیکاتور ایچیموکو استفاده نشده است؟

در پلتفرم تریدینگ ویو از معادل‌های نام‌های ژاپنی برای اجزای مختلف ایچیموکو استفاده شده است. در ادامه می‌توانید معادل هر یک را مشاهده نمایید.


lagging span = Chikospan
Conversation Line = Tenkansen
Base Line = Kijunsen
Lead 1 = Senkospan A
Lead 2 = Senkospan B

17. چرا بعضی از ابزارهایی که ترسیم می‌کنم نمایش داده نمی‌شوند؟

ممکن است گاهی اوقات برخی از ابزارهایی که ترسیم کرده‌اید را در تایم فریم‌های خاصی مشاهده نکنید. دلیل بروز این مشکل ممکن است تغییراتی باشد که به اشتباه در تنظیمات آن ابزار اعمال کرده‌اید.
پتلفرم "تریدینگ ویو" قابلیتی تحت عنوان Visibility دارد. با استفاده از این قابلیت می‌توانید نمایش ابزارهای مدنظرتان را محدود به برخی از تایم فریم‌های خاص کنید.


کافیست روی ابزار مدنظر کلیک کرده و در نوار ظاهر شده آیکون "چرخ دنده" را کلیک کنید تا وارد بخش تنظیمات شوید. در پنجره تنظیمات تبی با عنوان Visibility وجود دارد که باید روی آن کلیک کنید.


برای اینکه ابزار مدنظر در تمام تایم فریم‌ها نمایش داده شود، باید تنظیماتش به شکل تصویر زیر باشد. اگر تنظیمات با تصویر زیر مغایرت داشت، با کلیک روی دکمه Default که در گوشه پایین سمت چپ این پنجره قرار دارد، می‌توانید تنظیمات را به حالت اولیه بازگردانی کنید.


در پایان روی دکمه OK کلیک کنید


18. چگونه اعداد ایچیموکو را در نمودار موبایلی حذف کنم؟

برای انجام این کار کافیست تا مراحلی که در تصویر زیر مشخص شده‌اند را طی کرده و تیک گزینه Indicator Values را بردارید.


19. در صفحه فقط اندیکاتور نمایش داده می‌شود و نمودار مشخص نیست. چکار کنم؟

دلیل این مورد به خاطر یکی از قابلیت‌های پلتفرم تریدینگ ویو می‌باشد که ممکن است به صورت غیر عمد توسط شما فعال شده باشد. در هر صورت برای اینکه مجددا نمودار قیمت را به همراه اندیکاتور مدنظر مشاهده نمایید، کافیست روی آیکونی که در تصویر زیر مشخص شده است کلیک کنید.


20. دیتا را دانلود کرده‌ام. چگونه آن را وارد داینامیک تریدر کنم؟

توضیحات کامل مربوط به وارد کردن فایل‌های دیتا به داینامیک تریدر را می‌توانید در فایل PDF که به همین منظور تهیه کرده‌ایم مطالعه نمایید.


دانلود فایل

21. چگونگه عملیات ECHR را در مرورگر کروم انجام دهیم؟

در این ویدئوی کوتاه نحوه انجام عملیات ECHR که برای رفع اختلالات درون مرورگر کاربرد دارد را مشاهده خواهید کرد.


مراحل کار به صورت زیر می‌باشند:
۱- در فضای اطراف پنجره اصلی نمودار راست کلیک کرده و گزینه Inpect (یا Inspect Element) را انتخاب کنید.
۲- روی دکمه Reload مرورگر راست کلیک کرده و گزینه Empty Cache and Hard Refresh را کلیک کنید.


24. چگونه یک سطح جدید به سطوح فیبوناچی اضافه کنیم؟

ابتدا ابزار فیبوناچی را روی نمودار ترسیم کنید. سپس روی آن کلیک کنید. در نوار ظاهر شده روی صفحه، دکمه چرخ دنده را کلیک کنید تا وارد تنظیمات فیبوناچی شوید.


حالا یکی از باکس‌ها را به عدد مدنظرتان تغییر دهید و تیک کنار آن را فعال کنید.



توجه داشته باشید که عدد مدنظرتان را بایستی بر ۱۰۰ تقسیم کنید. به عنوان مثال اگر می‌خواهید سطح ۸۸% را اضافه کنید بایستی عدد ۰.۸۸ را در یکی از باکس‌ها بنویسید. یا اگر میخواهید سطح ۴۲۳% را اضافه کنید باید عدد ۴.۲۳ را وارد نمایید.


" type="video/mp4" />

25. ابزار فیبوناچی اکسپنشن (یا پروجکشن) کدام است؟




این ابزار در پلتفرم تریدینگ ویو با نام Trend-Based Fib Extension شناخته می‌شود.








26. چگونه نوار قیمت را به سمت راست برگردانم؟

روی آیکون چرخ دنده در گوشه پایین سمت چپ نمودار کلیک کنید و گزینه Move Scale to Right را انتخاب نمایید.


27. نمودار من برعکس شده است. چکار کنم؟

روی آیکون چرخ دنده در گوشه پایین سمت راست نمودار کلیک کرده و تیک گزینه Invert Scale را بردارید.


28. چرا بعضی از اندیکاتورها وجود ندارند؟

بعضی از اندیکاتورهایی که در وبسایت اصلی تریدینگ ویو مشاهده می‌کنید صرفا در همان وبسایت قابل استفاده هستند و شرکت سازنده هنوز آنها را در ابزار Charting Lib خود که در وبسایت‌هایی مانند چارتیکس، ره آورد ۳۶۵ و ... استفاده می‌شوند ارائه نداده است.


تا تاریخ ۱۹ مهر ۱۳۹۹ تعداد ۱۰۳ اندیکاتور توسط شرکت TradingView در وبسایت چارتیکس ارائه شده و اضافه شدن اندیکاتورهای جدید صرفا باید توسط شرکت سازنده انجام شود.

29. آیا می‌توان از اندیکاتورهای متاتریدر در چارتیکس استفاده کرد؟

خیر این امکان وجود ندارد. چرا که متاتریدر و چارتیکس پلتفرم‌های متفاوتی دارند و به همین دلیل اندیکاتورهای آنها نیز از لحاظ برنامه نویسی با یکدیگر متفاوت است.
در متاتریدر برای طراحی اندیکاتورها از زبان برنامه نویسی MQL استفاده می‌شود اما در پلتفرم‌های مبتنی بر تریدینگ ویو (مثل چارتیکس) اندیکاتورها با زبان Pine Script طراحی می‌شوند.

30. آیا امکان استفاده از Pine Script برای طراحی اندیکاتور در چارتیکس وجود دارد؟

خیر این امکان هنوز توسط شرکت تریدینگ ویو در وبسایت‌هایی به جز وبسایت اصلی تریدینگ ویو ارائه نشده است. بنابراین شما تنها در خود وبسایت تریدینگ ویو می‌توانید از قابلیت طراحی اندیکاتورها با Pine Script بهره ببرید.

31. چگونه می‌توانم از Period Separator استفاده کنم؟

در برنامه متاتریدر گزینه‌ای با نام Period Separators وجود دارد که بر اساس تایم فریم انتخابی شما، بازه‌های زمانی را جدا می‌کند. به عنوان مثال اگر در تایم فریم ۱۵ دقیقه باشید و این گزینه فعال باشد، با خط چین‌های عمودی به شما ابتدا و انتهای روز را نشان می‌دهد. همچنین برای روز‌های گذشته نیز این عمل انجام خواهد شد.


مزیت‌ آن این است که می‌توانید ابتدا و انتهای روزهای معاملاتی را خیلی ساده‌تر روی نمودار پیدا کنید.


برای فعال سازی این گزینه مراحل زیر را طی کنید:
۱- روی آیکون چرخ دنده در گوشه بالا سمت راست نمودار کلیک کنید.
۲- در سمت چپ گزینه Appearance را انتخاب کنید.
۳- تیک گزینه Session Breaks را فعال کنید.
۴- دکمه Ok را کلیک کنید.


32. چگونه می‌توانم آخرین رقم اندیکاتورها را به شکل دقیق مشاهده کنم؟

۱- روی آیکون چرخ دنده در گوشه پایین سمت راست نمودار کلیک کنید.
۲- روی گزینه Labels بروید و گزینه Indicator Last Value Lable را تیک بزنید.


اکنون یک برچسب در نوار سمت راست اندیکاتور ظاهر شده و آخرین رقم آن را به شکل دقیق به شما نمایش میدهد.


33. در هنگام ترسیم خطوط با پرش مواجه می‌شوم. چکار کنم؟

گاهی اوقات ممکن است در زمان ترسیم خطوط (مانند خطوط روند و ...) با حالت پرش قیمت مواجه شوید. دلیل این مورد فعال بودن حالت Magnet است. در واقع حالت Magnet یا همان آهنربا باعث می‌شود تا نشانگر نمودار به سقف و کف کندل‌ها بچسبد. به همین دلیل شما احساس می‌کنید نمودار دچار پرش شده است.
برای حل این مشکل کافیست آیکون آهنربا را در نوار ابزار سمت چپ نمودار کلیک کنید تا غیر فعال شود (رنگ خاکستری).

34. چرا بعضی از اندیکاتورها مثل میانگین متحرک، باند بولینگر و ... در بخش اندیکاتورها وجود ندارند؟

به صورت پیشفرض برای همه کاربران نسخه فارسی تریدینگ ویو در چارتیکس بارگزاری می‌شود و در این نسخه نام بعضی از اندیکاتورها به صورت فارسی درج شده است. به همین دلیل برای مشاهده آنها باید به انتهای لیست اندیکاتورها بروید.
اما در صورتی که از نسخه انگلیسی سایت استفاده کنید، میتوانید با همان نام‌های انگلیسی، اندیکاتورهای مدنظر را پیدا کنید.

35. اعداد OHLC در بالای نمودار من حذف شده‌اند. چگونه آنها را برگردانم؟

برای برگرداندن اعداد OHLC بایستی تیک گزینه OHLC Values را در قسمت تنظیمات نمودار فعال کنید. مراحل آن به شکل تصویر زیر می‌باشد.


36- چگونه می‌توانم یک تمپلیت برای اندیکاتورها در چارتیکس ایجاد کنم؟

از طریق قابلیت Templates می‌توانید برای چند اندیکاتوری که به صورت همزمان استفاده می‌کنید یک تمپلیت ایجاد کنید. راهنمای استفاده از تمپلیت‌ها به صورت کامل در این لینک  توضیح داده شده است.

پاسخ خود را پیدا نکردید؟

درصورتی که پاسخ سئوال خود را پیدا نکردید میتوانید آن را برای ما ارسال کنید تا در اسرع وقت به آن پاسخ دهیم. همچنین با ارسال سئوال خود به ما کمک میکنید تا این صفحه را کامل‌تر کنیم.