سوالات متداول

شاید پاسخ سوالات شما باشد...

  • 1- چارتیکس چیست؟

    چارتیکس یک سرویس تحت وب است که به شما این امکان را می‌دهد تا بدون نیاز به نصب برنامه‌های خاص و انجام تنظیمات پیچیده، از نمودارهای بازار داخلی به راحتی استفاده کنید.

  • 2- به چه نمودارهایی در چارتیکس دسترسی خواهم داشت؟

    در حال حاضر به نمودارهای زیر از طریق وبسایت چارتیکس دسترسی خواهید داشت.

      سکه نقدی
      سکه فردایی
      آبشده نقدی
      آبشده فردایی
      دلار تهران نقدی
      دلار تهران فردایی
      دلار هرات نقدی
      دلار هرات فردایی
      طلا 18 عیار
      درهم امارات
      آبشده آتاق

  • 3- چارتیکس را روی چه دستگاه‌هایی می‌توان استفاده کرد؟

    هم روی کامپیوتر و هم روی گوشی‌های موبایل و تبلت امکان استفاده از چارتیکس را خواهید داشت. تنها کافیست یک مرورگر مناسب (گوگل کروم یا فایرفاکس) را روی کامپیوتر، گوشی یا تبلت خود نصب کنید تا بتوانید به راحتی از چارتیکس استفاده نمایید.
    به دلیل اینکه چارتیکس مدام در حال بروز شدن با آخرین تکنولوژی‌های وب می‌باشد، بنابراین حتما مرورگر خود را به آخرین نسخه ارتقا دهید.

  • 4- چگونه می‌توانم از چارتیکس استفاده کنم؟

    بسیار ساده است. کافیست مراحل زیر را طی کنید.
    1- وارد آدرس My.Chartix.ir شوید.
    2- روی لینک ثبت نام کلیک کرده و آدرس ایمیل (بدون www)، شماره صحیح تلفن همراه و یک کلمه عبور وارد کنید.
    3- روی دکمه ثبت نام کلیک کنید تا مراحل به اتمام برسد.
    4- حالا با استفاده از ایمیل و کلمه عبورتان وارد حساب کاربری شوید.
    5- پس از ورود به حساب کاربری‌تان، با خرید اشتراک روزانه یا ماهانه می‌توانید از نمودارها استفاده نمایید.

  • 5- در چارتیکس امکان استفاده از کدام تایم فریم‌ها را خواهیم داشت؟

    تمامی تایم فریم‌های متداول (1، 5 ، 15 ، 30، 1 ساعته، 4 ساعته، روزانه، هفتگی و ماهانه) در اختیار شما قرار دارند.

  • 6- چرا استفاده از چارتیکس رایگان نیست؟

    مراحل طراحی، توسعه و نگهداری چارتیکس مسلما برای ما دارای هزینه‌های زیادیست. هزینه‌هایی شامل برنامه نویسی سایت و امکانات آن، گردآوری داده‌های قیمتی بازار از منابع مختلف، تحلیل و پردازش داده‌ها، هزینه‌های مرتبط با میزبانی و سرورهای قدرتمند اختصاصی و … . قطعا بعد از استفاده از چارتیکس و مقایسه آن با سرویس‌های مشابه متوجه مناسب بودن هزینه اشتراک سایت خواهید شد.

  • 7- چرا صفحه ورود به حساب باز نمی‌شود؟

    ابتدا اطمینان حاصل کنید که با آخرین نسخه از مرورگر کروم یا فایرفاکس وارد صفحه شده باشید.
    در صورتی که فیلترشکن‌تان روشن است، آن را خاموش کنید.
    در صورتی که هر دو مورد بالا را انجام دادید اما باز هم صفحه باز نشد، یک در همان صفحه ورود کلیدهای Ctrl و F5 را به صورت همزمان بفشارید و به مدت 1 دقیقه منتظر بمانید. در اولین مرتبه ورود شما به صفحه به دلیل بارگزاری نمودارها (جهت لود سریع‌تر در دفعات بعدی) ممکن است باز شدن این صفحه مقداری به طول بیانجامد. اما در دفعات بعدی به سرعت فرم ورود در مقابل شما قرار خواهد گرفت.

  • 8- کلمه عبورم را فراموش کرده‌ام. چکاری باید انجام دهم؟

    در صفحه ورود به سایت یک لینک با عنوان "رمز فراموشی" وجود دارد. روی این لینک کلیک کرده و آدرس ایمیل و شماره تلفن همراهی که در هنگام ثبت نام وارد کرده‌اید را در قسمت‌های مربوطه وارد کنید. نهایتا روی دکمه "بازیابی" کلیک کنید.
    یک کلمه عبور جدید به آدرس ایمیل شما ارسال شده است که با استفاده از آن می‌توانید وارد حساب کاربری خود شوید.
    در صورتی که ایمیل مذکور در Inbox شما نبود، پوشه‌های Spam یا Junk را نیز برای دیدن ایمیل بررسی کنید.

  • 9- آیا برای یادگیری کار کردن با سامانه چارتیکس روشی وجود دارد؟

    بله؛ ما یک فیلم آموزشی کامل از سامانه چارتیکس تهیه کرده‌ایم که با استفاده از آن می‌توانید با کل سامانه و ابزارهای تحلیلی آشنا شوید.

  • 10- کندل‌ها در نمودار نمایش داده نمی‌شوند. علت چیست؟

    این مشکل در اکثر مواقع به دو دلیل رخ می‌دهد.
    1- بهم ریختگی Scale نمودار
    2- فعال شدن گزینه مربوط به عدم نمایش کندل‌ها

    روش برطرف کردن مشکل بهم ریختگی Scale نمودار
    برای حل این مشکل کافیست دو بار پیاپی روی نوار قیمت که در سمت راست نمودار قرار دارد کلیک کنید تا Scale نمودار مجددا به حالت اولیه باز گردد.
           img              غیر فعال کردن حالت عدم نمایش کندل‌ها
    در گوشه بالا سمت راست نمودار (جایی که نام نماد مذکور نوشته شده است)، آیکونی شبیه به چشم وجود دارد. دقت داشته باشید که این گزینه نباید آبی باشد. در صورتی که این گزینه آبی بود، روی آن کلیک کنید تا به رنگ خاکستری در بیاید.
                                          img

  • 11- چگونه می‌توانم نمودار را دور و نزدیک کنم؟

    کافیست نشانگر موس خود را به قسمت وسط پایین صفحه ببرید تا علامت‌های مثبت و منفی ظاهر شوند. حالا با این گزینه‌ها می‌توانید نمودار را دور و نزدیک کنید.                 img  

  • 12- چرا عدد مربوط به آخرین قیمت روی نوار قیمت محو شده است؟

    در صورتی که چنین مشکلی دارید و برچسب مربوط به آخرین قیمت نماد مدنظر روی نوار قیمت نمایش داده نمی‌شود، کافیست از نوار بالای نمودار روی آیکون "چرخ دنده" کلیک کنید تا وارد بخش تنظیمات شوید. سپس تب Scales را کلیک کنید و در گزینه Symbol Last Value را تیک بزنید. نهایتا دکمه OK را کلیک کنید.                       img

  • 13- به جای قیمت در نوار سمت راست به من درصد نشان می‌دهد. مشکل چیست؟

    احتمالا به صورت سهوی گزینه "نمایش درصدی" که در پایین نمودار قرار دارد را فعال کرده‌اید. اگر این گزینه به رنگی آبی است (فعال) روی آن کلیک کنید تا خاکستری شود (غیر فعال)                                                           img

  • 14- چگونه می‌توانم همه لایه‌های تحلیلی ذخیره شده را پاک کنم؟

    کافیست روی آیکون فلش کوچکی که در تصویر زیر مشخص شده است کلیک کرده و گزینه Load Chart Layout را کلیک کنید.                                       img اکنون در صفحه باز شده با کلیک روی علامت X که در سمت راست هر لایه‌ قرار دارد، پیغامی ظاهر خواهد شد. با کلیک روی دکمه Yes لایه مذکور حذف می‌شود. این کار را برای سایر لایه‌ها نیز انجام دهید.                                               img

  • 15- چگونه می‌توانم اندیکاتورهایی که روی نمودار قرار دارند را حذف کنم؟

    اندیکاتورها به دو صورت هستند. دسته‌ای از آنها روی خود نمودار قیمت قرار می‌گیرند و دسته‌ای دیگر نیز در پایین نمودار نمایش داده می‌شوند. برای حذف اندیکاتورهایی که خود نمودار هستند کافیست به گوشه بالا سمت چپ نمودار (زیر نام نماد) نگاه کرده و اندیکاتور مدنظرتان را پیدا کنید. حالا از طریق دکمه ضربدری که در مقابل نام آن اندیکاتور نوشته‌ شده است می‌توانید آن را حذف کنید. اندیکاتورهایی که در پایین نمودار قرار می‌گیرند نیز در گوشه بالا سمت چپ‌ پنجره‌شان یک دکمه ضربدر وجود دارد. با کلیک روی این دکمه اندیکاتور مذکور حذف خواهد شد.                                               img

  • 16- چگونه می‌توانم از اندیکاتور MACD جدید استفاده کنم؟

    نوعی از اندیکاتور در برنامه متاتریدر وجود دارد که به نام "مکدی جدید" شناخته می‌شود. این اندیکاتور به صورت پیشفرض در سامانه چارتیکس وجود ندارد. اما با انجام دو تغییر ساده در تنظیمات مکدی می‌توانید به حالت مدنظر برسید. پس از قرار دادن اندیکاتور MACD روی نمودار، با کلیک روی آیکون "چرخ دنده" در گوشه بالا سمت چپ پنجره همین اندیکاتور، وارد بخش تنظیمات شوید.                                       img           اکنون تیک گزینه Histogram را بردارید. سپس در لیستی که مقابل گزینه MACD وجود دارد، گزینه Histogram را انتخاب نمایید. در پایان دکمه OK را کلیک کنید.   img

  • 17- من از تنظیمات خاصی برای اندیکاتورها استفاده می‌کنم. آیا راهی وجود دارد که این تنظیمات ذخیره شوند؟

    بله. شما می‌توانید تنظیمات پیشفرض اندیکاتورها را تغییر داده تا نیازی نباشد هر بار مجددا آنها را اعمال کنید. برای انجام این کار کافیست ابتدا یک بار تنظیمات مدنظر خود را انجام دهید و قبل از کلیک کردن بر روی دکمه OK، گزینه Save as default را انتخاب نمایید. به عنوان مثال در تصویر زیر، دوره (Period) اندیکاتور RSI (که به صورت پیشفرض 14 می‌باشد) را به 21 تغییر داده‌ایم. با انتخاب گزینه Save as defualt تنظیمات جدید شما جایگزین تنظیمات پیشفرض خواهند شد.                                  img

  • 18- چگونه می‌توانم از اندیکاتورها در چارتیکس استفاده کنم؟

    کافیست در نوار بالای نمودار روی گزینه Indicators کلیک کرده و در پنجره باز شده، اندیکاتور مدنظرتان را انتخاب نمایید.                                  img

  • 19- چگونه میتوانم از اندیکاتورها در نسخه موبایلی چارتیکس استفاده کنم؟

    کافیست چند ثانیه انگشت خود را در فضای وسط نمودار نگه دارید تا منوی اصلی ظاهر شود. سپس گزینه Insert Indicator را انتخاب نمایید. اکنون می‌توانید از پنجره باز شده اندیکاتور مدنظرتان را انتخاب کنید.                                  img

  • 20- نمودار من بروزرسانی نمی‌شود. چکار کنم؟

    -- قبل از مطالعه روش‌های حل مشکل، به چند مورد زیر توجه داشته باشید.
    1- در روزهای تعطیل حجم معاملات بسیار پایین است. بنابراین معاملات کمی انجام شده و قیمت نیز به ندرت بروزرسانی می‌شود.
    2- بازار طلا و ارز داخل به مانند بازار جهانی نیست که در هر لحظه و به صورت پیوسته معاملات انجام شوند. ممکن است در بازه‌ای از روز کلا معامله‌ای انجام نشود. بنابراین بروزرسانی نشدن نمودار لزوما به معنای وجود مشکل در چارتیکس نیست.
    3- گاها مشاهده می‌شود که برخی کانال‌های تلگرام صرفا جهت تظاهر به آپدیت بودن کانال‌شان، قیمت را بی دلیل به اندازه 1000 تومان بالا و پایین کرده تا اعضای کانال فکر کنند که واقعا معاملاتی در حال انجام است. وبسایت چارتیکس از معتبرترین تامین کنندگان دیتا به منظور ارائه نمودارهای بازار طلا و ارز استفاده کرده و هر معامله‌ای که در بازار انجام شود قطعا آن را در نمودار قیمت خواهید دید.

    -- در ادامه به روش‌های حل مشکل اشاره خواهیم کرد.
    1- در صورتی که فیلترشکن روی دستگاه‌تان روشن است آن را خاموش کرده و یک بار از حساب کاربری خود خارج و مجددا وارد شوید. در بسیاری از مواقع روشن بودن فیلترشکن باعث بروز اختلال در پلتفرم می‌شود.
    2- کلیدهای Ctrl و F5 را به صورت همزمان بفشارید. این کار باعث می‌شود تا چارتیکس مجددا و به صورت کامل از ابتدا بارگزاری شود.
    3- در صورتی که روش‌های بالا مشکل را حل نکردند، بایستی حافظه کش مربوط به چارتیکس را پاکسازی کرده و یک بار آن را Hard Reload کنید.

    -- این کار مراحل بسیار ساده‌ای دارد.
    1. با مرورگر کروم وارد حساب کاربری‌تان در چارتیکس شوید.
    2. کلید F12 را بزنید. اکنون یک پنجره در پایین مرورگر باز می‌شود که البته هیچ کاری با آن نداریم.
    3. حالا روی دکمه Refresh در گوشه بالا سمت چپ مرورگر راست کلیک کنید و گزینه Empty Cache and Hard Reload را انتخاب نمایید.
                                     img
    4- در صورت برطرف نشدن مشکل، از طریق بخش چت آنلاین چارتیکس با ما تماس گرفته و اطلاعات ثبت شده در چارتیکس (ایمیل و کلمه عبور) را برای ما ارسال کنید تا تیم پشتیبانی ما به شما کمک کنند.

  • 21- چگونه مرورگر خود را بروزرسانی کنیم؟

    مجهز بودن به آخرین نسخه مرورگرهای وب برای دسترسی بدون مشکل به نمودارها اهمیت بسیار بالایی دارد. دلیل آن هم این است که وبسایت چارتیکس و پلتفرم Trading View با آخرین تکنولوژی‌های روز طراحی و پیاده سازی شده‌اند. بنابراین هم روی موبایل و هم کامپیوتر باید از آخرین نسخه مرورگرها استفاده نمایید.
    بروزرسانی مرورگر کروم
    ابتدا دکمه سه نقطه در گوشه بالا سمت راست مرورگر کروم را کلیک کرده و وارد سپس گزینه Help را انتخاب نمایید. در زیر منوی باز شده گزینه About Google Chrome را کلیک کنید.
    img
    سپس یک تب جدید باز خواهد شد. در صورتی که یک تیک آبی در قسمت مشخص شده در تصویر زیر وجود داشته باشد به این معناست که مرورگر شما بروز می‌باشد و فعلا نیازی به بروزرسانی جدید ندارد.
    img
    در غیر اینصورت کروم به صورت خودکار شروع به دریافت بروزرسانی و نصب آنها می‌کند و سپس یک دکمه با عنوان Relaunch ظاهر خواهد شد. با کلیک روی این دکمه مرورگر شما یک بار بسته و مجددا باز شده و به آخرین نسخه ارتقا خواهد یافت.
    بروزرسانی مرورگر فایرفاکس
    از منوی سه خط گوشه بالا سمت راست گزینه Help را انتخاب کرده و سپس گزینه About Firefox را کلیک کنید. پنجره‌ای باز خواهد شد که اطلاعاتی در مورد فایرفاکس به شما می‌دهد. در صورتی که با متن Firefox is up to date مواجه شدید بدان معناست که مرورگر شما بروز بوده و در حال حاضر نیازی به بروزرسانی ندارد. در غیر اینصورت فایرفاکس به صورت خودکار موارد لازم برای بروزرسانی را دریافت خواهد کرد. سپس دکمه‌ای با عنوان Restart To Update Firefox ظاهر خواهد شد که با کلیک بر روی آن مرورگر شما به آخرین نسخه ارتقا خواهد یافت.
    img

  • 22- چرا خطوطی که ترسیم می‌کنم جابجا می‌شوند؟

    دلیل به وجود آمدن چنین مسئله‌ای مربوط به یکسری مسائل فنی در پلتفرم‌ Trading View می‌باشد. در اغلب اوقات زمانی که شما یک سری خطوط (یا هر چیز دیگری) را در تایم فریم‌های بالاتر ترسیم می‌کنید و سپس به چند تایم فریم پایین‌تر میروید، تریدینگ ویو شروع به بارگزاری مجدد کندل‌های مربوط به تایم فریم فعلی کرده و عملیاتی با عنوان Rescaling نیز انجام می‌شود. در طی این عملیات مقیاس چارت دچار تغییرات زیادی می‌شود تا نمودار به درستی نمایش داده شود. به همین دلیل ممکن است شما خطوط ترسیمی (مخصوصا خطوط مورب) را مشاهده نکنید یا آنها را در مکان نادرستی ببینید.
    معمولا بعد از گذشت چند ثانیه و با اتمام پروسه‌های در حال اجرا توسط تریدینگ ویو، خطوط به جای خود باز می‌گردند. اما در صورتی که چنین اتفاقی رخ نداد بایستی مقداری نمودار را دورتر کنید (Zoom out) تا همه چیز در سر جای خود قرار گیرد. در صورتی که نمی‌دانید چگونه نمودار را Zoom Out کنید، پرسش و پاسخ شماره 11 را مطالعه نمایید.

  • 23- چگونه میتوانم نمودارها را لگاریتمی کنم؟

    برای استفاده از نمودارهای لگاریتمی کافیست گزینه‌ای که با عنوان log در گوشه پایین سمت راست نمودار وجود دارد را کلیک کنید تا به رنگ آبی در بیاید. در این حالت نمودار شما لگاریتمی خواهد بود.
    img

  • 24- چرا اندیکاتور ADX خطوط DI مثبت و منفی را ندارد؟ چکار کنم؟

    در پلتفرم تریدینگ ویو به صورت پیشفرض در اندیکاتور ADX خطوط DI مثبت و منفی وجود ندارند. برای اینکه خطوط DI مثبت و منفی را در ADX مشاهده کنید باید از اندیکاتور Directional Movement را استفاده نمایید. برای استفاده از این اندیکاتور کافیست وارد بخش اندیکاتورها شده و عبارت DM را تایپ کنید. سپس اندیکاتور مذکور را انتخاب نمایید.
    img
    همانطور که در پنجره تنظیمات این اندیکاتور مشاهده می‌کنید، ADX و DI مثبت و منفی وجود دارد و به راحتی می‌توانید از آن استفاده نمایید.
    img

  • 25- چگونه از ابزارهای فیبوناچی استفاده کنم؟

    انواع مختلفی از فیبوناچی‌ها در پنل سمت چپ نمودار وجود دارند که به روش زیر می‌توانید به آنها دسترسی داشته باشید.
    img

  • 26- چگونه میتوانم زمان پایان هر کندل را در نمودار ببینم؟

    برای انجام این کار باید قابلیت Countdown را فعال نمایید. برای فعال کردن این قابلیت کافیست مراحلی که در تصویر زیر به طور واضح مشخص شده‌اند را طی کنید.
    img

  • 27- نوار قیمت حذف شده است. چگونه آن را دوباره ببینم؟

    روی آیکون "چرخ دنده" کلیک کنید تا به بخش تنظیمات بروید.
    در پنجره باز شده روی تب Scales کلیک کنید.
    حالا گزینه Right Axis را تیک بزنید. البته می‌توانید Left Axis را نیز انتخاب نمایید اما در این حالت نوار قیمت در سمت چپ نمودار نمایش داده می‌شود.
    نهایتا روی دکمه OK کلیک کنید.
    img

  • 28- تحلیل‌هایی که روی نمودار انجام داده‌ام قفل شده‌اند و جابجا نمی‌شوند. چکار کنم؟

    احتمالا گزینه Lock را ندانسته فعال کرده‌اید. اگر تمامی ابزارهای روی نمودار قفل شده‌اند، کافیست در پنل سمت چپ روی گزینه مشخص شده در تصویر زیر کلیک کنید تا شکل آن به یک "قفل باز شده" تغییر پیدا کند.
    img

    البته ممکن است تنها یکی از ابزارها قفل شده باشند. در این صورت کافیست روی ابزار قفل شده یک بار کلیک کنید و از نوار کوچکی که در کنار آن باز می‌شود چک کنید که آیکون قفل به رنگ آبی نباشد.
    img

  • 29- چرا از نام‌های کلاسیک در اندیکاتور ایچیموکو استفاده نشده است؟

    در پلتفرم تریدینگ ویو از معادل‌های نام‌های ژاپنی برای اجزای مختلف ایچیموکو استفاده شده است. در ادامه می‌توانید معادل هر یک را مشاهده نمایید.

    lagging span = Chikospan
    Conversation Line = Tenkansen
    Base Line = Kijunsen
    Lead 1 = Senkospan A
    Lead 2 = Senkospan B

  • 30- چرا بعضی از ابزارهایی که ترسیم می‌کنم نمایش داده نمی‌شوند؟

    ممکن است گاهی اوقات برخی از ابزارهایی که ترسیم کرده‌اید را در تایم فریم‌های خاصی مشاهده نکنید. دلیل بروز این مشکل ممکن است تغییراتی باشد که به اشتباه در تنظیمات آن ابزار اعمال کرده‌اید.
    پتلفرم "تریدینگ ویو" قابلیتی تحت عنوان Visibility دارد. با استفاده از این قابلیت می‌توانید نمایش ابزارهای مدنظرتان را محدود به برخی از تایم فریم‌های خاص کنید.
    کافیست روی ابزار مدنظر کلیک کرده و در نوار ظاهر شده آیکون "چرخ دنده" را کلیک کنید تا وارد بخش تنظیمات شوید. در پنجره تنظیمات تبی با عنوان Visibility وجود دارد که باید روی آن کلیک کنید.
    برای اینکه ابزار مدنظر در تمام تایم فریم‌ها نمایش داده شود، باید تنظیماتش به شکل تصویر زیر باشد. اگر تنظیمات با تصویر زیر مغایرت داشت، با کلیک روی دکمه Default که در گوشه پایین سمت چپ این پنجره قرار دارد، می‌توانید تنظیمات را به حالت اولیه بازگردانی کنید.
    در پایان روی دکمه OK کلیک کنید.
    img

  • 31- در نسخه موبایلی، اعداد ایچیموکو مزاحم دیدن نمودار هستند. چگونه آنها را حذف کنم؟

    در گوشه بالا سمت راست نمودار روی دکمه "چرخ دنده" کلیک کنید.
    در پنجره باز شده روی سربرگ Background کلیک کرده و تیک گزینه Indicator Values را بردارید.
    در پایان دکمه OK را کلیک کنید.
    img